Autor: Margaret Chinowaita
Stanowisko wiceprezydenta Zimbabwe zwolniło się po haniebnym upadku urzędującego Kembo Mohadi po tym, jak został uwikłany w żenujący skandal seksualny.
Oczekuje się, że prezydent Emmerson Mnangagwa ogłosi nowego wiceprezydenta, zgodnie z nakazami Porozumienia o Jedności z 1987 r., które mówi, że jeden z dwóch deputowanych powinien zostać wylosowany z partii politycznej ZAPU, silnie reprezentowanej w Matebeleland.
Wakat będzie testem tego, jak Mnangagwa poradzi sobie z wojskową, plemienną, płciową i regionalną dynamiką polityczną.
Wielcy Zanu PF z regionu Matabeleland ubiegają się o stanowisko wiceprezydenta.
Według doniesień prasowych na czele stada stoi Zanu PF Sekretarz ds. Administracji Obert Mpofu, który kiedyś określał się mianem „najbardziej posłusznego syna” Mugabe.
Rzecznik partii rządzącej Simon Khaya Moyo, minister edukacji podstawowej i średniej, Cain Mathema i przewodniczący Zgromadzenia Narodowego Jacob Mudenda wydawali się rywalami. Wszyscy ci ludzie mają powiązania z Zapu, partią, z którą Zanu PF zgodził się włączyć do prezydium kogoś z partii o silnych korzeniach Matabelelandu.
Warto zauważyć, że obecnie żadne nazwisko żeńskie nie jest reklamowane na stanowisko wiceprezydenta. Warto zauważyć, że konstytucja Zimbabwe przewiduje uwzględnienie kobiety na stanowisku wiceprezydenta. Zimbabwe miała jedną wiceprzewodniczącą, Joice Mujuru, w Prezydium od czasu uzyskania niepodległości w 1980 r. Została usunięta ze swojego stanowiska po paskudnym konflikcie prowadzonym przez byłą pierwszą damę Grace Mugabe i zaciekłym frakcjonizmie, w którym jej potężna frakcja była wspierana przez jej męża Solomona Mujuru wypychany łokciem przez frakcję G40, która szczyciła się młodymi przywódcami pod sztandarem G40.
Kobiety w polityce są w pełni świadome wymagań na stanowisko wiceprezesa, ale przekonują, że system może działać również dla nich. Wierzą, że kobiety z odpowiednimi referencjami w Zanu PF z pochodzeniem Zapu mogą być popchnięte do przodu i ustawione pod kątem do wyboru przez Prezydenta.
Imię, które ciągle pojawiało się w rozmowach z kobietami w polityce, to Sithembiso Nyoni. Nyoni ma odpowiednie referencje, ale czy można ją wybrać. Kobiety chcą, aby Mnangagwa wybrał kobietę w jakikolwiek sposób, nawet jeśli oznacza to przeoczenie zasad Porozumienia Jedności.
Jednak kobiety zdają sobie również sprawę, że jest to papierkiem lakmusowym tego, jak wiele mogą zorganizować i popierać ważne przestrzenie polityczne. Rozmawiałem z pięcioma kobietami silnie związanymi z polityką.
Aby uzyskać dogłębne zrozumienie poglądów kobiet na stanowisko wiceprezydenta kraju, rozmawiałam z pięcioma wpływowymi kobietami z różnych sfer politycznych.
Jessie Majome- Były poseł, praktykujący prawnik i pełniący obowiązki komisarza powiedział;
Mogę powiedzieć, że nie mam pojęcia, czy można znaleźć kandydata ZAPU lub kto mógłby być kandydatem (jeden, dwóch lub trzech) – myślę, że ci z ZANU PF są najlepiej przygotowani, aby to powiedzieć. Myślę, że każdy, kto poważnie myśli o ubieganiu się o stanowisko wiceprezesa kobiety, musi zagłębić się w dynamikę partii – w ten sposób będzie wiedział, które guziki nacisnąć. Obawiam się, że propagowanie tego przez megafon nie zadziała.
Prawo dotyczące powołania zastępczego wiceprezesa jest zgodne z sekcją Część 4 sekcja 14 Załącznika 6 (Przepisy przejściowe), które mają zastosowanie od 2013 do 2023 roku, tj. obecne próby zmiany Konstytucji zakończą się sukcesem). Art. 14 ust. 2 stanowi, że Prezydent może mianować drugiego wiceprezesa, jeśli chce, ponieważ jest to obowiązkowe, pilnie po wyborach, co oznacza, że teraz nie ma zastosowania pilność. Nie ma również wymogu zastąpienia drugiego wiceprezesa, jak miałoby to miejsce w przypadku kandydata wybranego na kandydata na wiceprezydenta zgodnie z art. 101 ust. 2 lit. b), który nie wszedł w życie. Można argumentować, że skoro Konstytucja milczy na temat zastąpienia drugiego wiceprezydenta, nie ma do tego upoważnienia prawnego.
Można argumentować, że wyznaczenie zastępcy byłoby niezgodne z konstytucją, ponieważ nie ma takiego przepisu upoważniającego, ponieważ władza ta rozciąga się dopiero bezpośrednio po wyborach.
Margaret Dongo- szczera była legislatorka i działaczka na rzecz praw kobiet. Pierwszy niezależny poseł do parlamentu w Zimbabwe po uzyskaniu niepodległości.
Kraj nie może dalej być podzielony pod względem plemienia, aby kwestia zarezerwowania miejsca dla Ndebele na mocy Porozumienia o Jedności miała się zakończyć. Przez długi czas mieliśmy jedność w kraju, powinniśmy być traktowani jako jedność. To jest to, do czego chcę się odnieść najpierw. krajem nie można rządzić według plemion, kraj powinien być rządzony jako jeden i powinniśmy mieć produktywną jedność. Nie popieram polityki plemiennej. Ludzie powinni być wybierani, ponieważ mają zdolności, a nie dlatego, że pochodzą z określonego plemienia.
Chcę, żeby kobieta została wybrana, bo ma zdolności, nie dlatego, że pochodzi z plemienia, nie dlatego, że była w systemie przez długi czas, chcemy, żeby przekazali guzik . Mamy też młode kobiety i mamy wiele kobiet pełnych energii, ale nie należących do określonego plemienia, dlatego mówię „nie” trybalizmowi, chcemy rządzić krajem jako jedność.
Kwestia wyboru wiceprezydenta przez prezydenta Mnangagwa zależy od partii politycznej, a ludzie, którzy powinni stanąć na czele kwestii wiceprezydenta, to kobiety, które są w tej partii politycznej, ponieważ Mnangagwa konsultuje się ze swoją partią polityczną szanuje poglądy z jego partii politycznej. Ludzie z zewnątrz tak, mogą wpływać, ale nie tak bardzo jak ludzie z wewnątrz. Ja byłam jakiś czas w tej partyjnej hierarchii, myślę, że sprawę lepiej prowadzą te kobiety, które są w Zanu PF, w lidze kobiet, czyli w strukturach KC, w Biurze Politycznym i tak dalej, te kobiety mają prawo do naciskania na kobietę, która zastąpi wiceprezydenta, Kembo Mohadi, nie na podstawie plemiennej, nie dlatego, że jest Ndebele, ale dlatego, że ta kobieta może przewodzić. Osoba piastująca urząd powinna być najlepszą osobą na stanowisko wiceprezesa, kobietą, która potrafi przewodzić i dawać przykład wszystkim kobietom.
Kobiety nie są gotowe na przywództwo, ponieważ mamy taką samą władzę jak w rodzinie. Ta mantra, że Musha Mukadzi (Kobieta jest odpowiedzialna za gospodarstwo domowe) nie kończy się w samym domu, ale wychodzi nawet na zewnątrz. Żaden przywódca nie może przewodzić temu krajowi bez wsparcia kobiety, więc jeśli to wiesz, to rozumiesz, że nie jesteś gotowy na przywództwo kobiety. Kobieta jest widziana w systemie wsparcia, ktoś, kto ma dostęp, ale nie kontroluje gospodarstwa domowego swojego życia. Więc to nie jest niczyja wina, ale nasza jako kobiety, powinniśmy mieć kontrolę. Nie obwiniajmy człowieka bez wyraźnego powodu, że powinniśmy zrobić porządek w naszym domu, kropka.
Karen Mukwasi: Dyrektor Pada Platform
Możemy mieć kobietę jako wiceprezesa. W tej chwili mamy wielu mężczyzn na stanowiskach kierowniczych, którzy pokazali, że nie mają odpowiednich atrybutów. Niestety, kwestia kwalifikacji i cech przywódczych jest kwestionowana tylko w przypadku kobiet. Możemy jednak pozyskać kobiety o lepszych zdolnościach przywódczych, które mogą rządzić krajem. Mężczyźni rządzący tym krajem mają jak dotąd słabe wyniki.
Kobieta może nie zostać powołana z powodu braku woli politycznej do poszanowania kwestii równości płci. Istnieje duża szansa, że zamiast tego prezydent uszanuje konstytucję Zanu Pf.
Aby zapewnić mianowanie kobiety na wiceprezesa, kobiety muszą mówić wspólnym głosem. Te kobiety w Zanu PF powinny odłożyć na bok lojalność wobec partii i mówić w imieniu kobiet. Komisja ds. Płci może również bronić tej kwestii, ponieważ istnieje po to, aby zapewnić równość płci. Przesłanie powinno być takie, że jeśli chcą uszanować konstytucję swojej partii, powinni albo wziąć pod uwagę kobiety z Zapu, albo nawet ponownie mianować mężczyznę, który jest obecnie wiceprezydentem, aby utorować drogę kobiecie.
Najlepszym kandydatem partii rządzącej byłby obecny minister obrony, Oppah Muchinguri. Nie jestem pewien co do 2 innych, ale jeśli z Zapu jest kobieta o wysokiej randze, możemy ją również rozważyć
Linda K Sibanyoni: niezależny polityk
Niestety, moja ograniczona wiedza o ZAPU spowodowała, że nie jestem w stanie wymienić co najmniej trzech kobiet z partii, które można uznać za kandydatki na stanowisko II wiceprezydenta. Doprowadziło mnie to do zastanowienia się, co jeśli ZAPU nie może zgłosić kandydatki na wiceprezydenta, która jest kobietą, czy jesteśmy skłonni zaakceptować wiceprezydenta niezależnie od partii, o ile jest kobietą?
Albo będziemy zmierzać w kierunku kolejnej walki z plemiennymi niuansami, jeśli 2 VP nie będzie z ZAPU niezależnie od płci?
Jedyną kobietą, która przychodzi mi teraz do głowy, która nie nadawałaby się dokładnie na stanowisko drugiego wiceprezesa (w oparciu o historyczne umowy, które należy uszanować), ale dobrze by się sprawdziła w uspokojeniu wszystkich interesariuszy, jest szanowny Sithembiso Nyoni. Jest kobietą – w prezydium spełnia komponent parytetowy, choć nie jest ZAPU, tylko Ndebele, co odpowiada też na pytanie o ciągłość reprezentacji w polityce regionalnej, którą trzeba utrzymać na podstawie historycznych porozumień.
Wierzę, że jako kobiety mamy tu do wykonania historyczne zadanie. Wszyscy wiemy, że II wiceprezes musi pochodzić z ZAPU znajdźmy kobiety z ZAPU, które mogą być dobrymi kandydatami na stanowisko II wiceprezesa i zaproponujmy je prezesowi. Niepowodzenie w znalezieniu drugiej wiceprezesa z ZAPU, która jest kobietą, pozwala na zgłaszanie propozycji niezależnie od partii innych dobrych kandydatów, którymi są kobiety, które mogą obsadzić stanowisko II wiceprezesa. Nie tylko jako ceremonialne objęcie, ale kandydatki, które mogą być sprawne i skuteczne na stanowisku II wiceprezesa.
Esther Vongai Zimudzi-działaczka na rzecz praw człowieka i konstytucji
Konstytucja narodowa w sekcji 17 upoważnia zwycięską partię do wyznaczenia kobiety jako kolejnego wiceprezydenta. Tak więc, jeśli nie wystawią kobiety na to stanowisko, będzie to niezgodne z konstytucją i nielegalne, o co ja, podobnie jak wielu innych działaczy konstytucyjnych, wystąpię do sądów.
Zanu PF może ignorować wykrycia konstytucji, która wymaga całkowitego włączenia kobiet i 50/50 we wszystkich sferach wpływów.
Polityka wewnątrzpartyjna w Zanu PF może zostać wykorzystana do zablokowania kandydatki na stanowisko wiceprezydenta.
Kobiety mogą zwiększyć świadomość na temat instalacji drugiego wiceprezesa wzywającego kandydatkę.
Zwiększyć świadomość na temat przepisów konstytucyjnych, które nakazują 50/50 i upodmiotowienia kobiet, takich jak sekcje 17, 56 i 80.
Działania następcze mające na celu zapewnienie, że wiceprzewodniczącą jest kobieta, z wykorzystaniem instytucji takich jak sądy konstytucyjne, jeśli Zanu Pf wybierze kandydata płci męskiej. Mobilizowanie kobiet do wyjścia i obrony pozycji wiceprezesa.
Trzy kobiety, które chciałbym być wiceprezesem poza Zanu PF
• Beatrice Mtetwa, prawniczka
• Margret Dongo, polityk
• Priscilla Musihairabwi, polityk
Wewnętrznie moim jedynym kandydatem jest Goodluck Kwaramba
Czuję, że porozumienie jedności z 1987 r., w wyniku którego Zapu i Zanu połączyli się w dzisiejszym Zimbabwe, zostało wyprzedzone przez wydarzenia i naturę.
W obecnej sytuacji Zimbabwe i jeśli wizja 2030 ma się spełnić, Prezydent musi bardziej przyjrzeć się jakości, a nie pochodzeniu politycznemu kandydata.
Z ZAPU kwalifikującą się osobą byłby Sithembiso Nyoni wyłącznie na podstawie płci, a nie zdolności do dostarczenia. Czuję, że jest już znacznie powyżej wieku emerytalnego, a jej ministerialne osiągnięcia w domenie publicznej nie są atrakcyjne.
Potrzebujemy kobiety o kobiecych cechach. Kobieta ze współczuciem dla bezbronnych ludzi w Zimbabwe. Kobieta postury i mądrości. Kobieta dobrych uczynków i doskonałości. Kobieta czynu, kompetencji i silnej woli, która ma wizję Zimbabwe jako kraju pierwszego świata.
Zakończenie
Kobiety w Zimbabwe czują, że muszą zasiadać w prezydium. Chcą mieć pewność, że kobieta zostanie wybrana na stanowisko zwolnione przez Kembo Mohadi. Jest to jednak trudne zadanie, ponieważ ankietowane polityczki uważały, że kobiety nie spełniają oczekiwań i czekają na wybór ręczny bez znaczącego wysiłku. Jest to niefortunna ocena, biorąc pod uwagę liczne kampanie, które kobiety przeprowadziły, aby zdobyć swoje miejsca na stanowiskach kierowniczych.
Wzywano kobiety do zaprzestania kampanii „megafonowych” i przyjęcia bardziej strategicznego podejścia do politycznego rzecznictwa i komunikacji.
Wiceprzewodniczącą w Zimbabwe jest kobieta, jeśli wszystkie zainteresowane strony będą mówić jednym głosem. Skoncentrowanie się na pracy w ramach ustalonych zasad i systemu, aby upewnić się, że kobiety są uznawane za siły, z którymi należy się liczyć w polityce narodu.
Kobiety nie mogą być ignorowane w pytaniu VP. Konstytucja przewiduje reprezentację 50 50 na stanowiskach kierowniczych, jak to nakreśliła cytowana powyżej Esther Vongai Zimudzi, działaczka na rzecz praw człowieka i konstytucjonalista.
Zajęcie stanowiska należy do kobiet. Aby wykorzystać kobiece zdolności, które czynią je bardziej wrażliwymi na trudną sytuację w Zimbabwe. Może jeśli będziemy mieli wiceprezesa, to samo będzie rywalizować o prezydenturę w 2023 roku. Co się stało w Tanzanii, gdzie zmarł prezydent John Magufuli i zostawił swoją wiceprezes Samię Suluhu Hassan na czele? Kobiety z Zimbabwe są w pełni świadome władzy, jaką ma wiceprezydent. Chcemy, aby wiceprezes-kobieta zastąpiła mężczyznę Kembo Mohadi, który haniebnie zrezygnował.
Leave feedback about this