Blog

Jak walczymy z 65% transakcjami handlowymi IFFS

Wiele hałasu zrobiono na temat nielegalnych przepływów finansowych (IFF) w Afryce od czasu cieszącego się uznaniem raportu Thabo Pojawił się Panel Wysokiego Szczebla Mbeki. Raport zawiera krótkie listy, ile pieniędzy jest traconych przez Afrykę na rzecz wielonarodowych firm w Afryce i agencji pomocy w wyniku transakcji handlowych, przestępczości zorganizowanej i korupcji.

Krytykowano jednak, że niewiele mówi się o naturze IFFS i bezkarności wysokich rangą urzędników państwowych oraz roli, jaką odgrywają w rozwoju IFF. Na przykład, dużo pieniędzy jest tracone w transakcjach handlowych, które są wynikiem korupcji.

Sprawozdanie to w tym roku ponownie znalazło się w centrum uwagi, ponieważ rok 2018 był rokiem walki z korupcją w Afryce, o czym zadecydowali szefowie państw Unii Afrykańskiej.

IFF są wynikiem wielkiej korupcji na kontynencie, z czym wszyscy musimy się zgodzić. Dlatego z radością wysłuchałem wypowiedzi pana Logana Worta z Afrykańskiego Forum Administracji Podatkowej podczas Dialogu Wysokiego Szczebla na temat Trendów Demokracji i Rządzenia w Afryce.

Pan Wort próbował wyjaśnić kilka rzeczy na temat zaangażowania firm wielonarodowych (MNC) w IFFS oraz tego, jak Afrykanie muszą stanąć w obronie swoich rządów lub bez nich, aby rozwiązać te problemy. (Rządy w większości przypadków są wspólnikami).

„Po poziomie MNCS, dużym problemem jest 65% IFFS, które otrzymujemy: i wiele z tego dzieje się poprzez błędne wyceny handlowe i ceny transferowe, które są wieloma kwestiami technicznymi. Zasadniczo jest to ukrywanie zysków i przenoszenie zysków poprzez przepływ pieniędzy między firmami w bardzo prosty sposób.”

Całkiem prosto, co? Tak myślałem.
Idzie naprzód, aby utorować drogę naprzód.

Ponieważ chociaż ten raport został w przytłaczającej większości zatwierdzony przez UA na jej 24. Zwyczajnej Sesji, potrzebujemy więcej działań.

„Naszym zadaniem jest nie tylko powiedzieć, że to robisz, że to robisz, naszym zadaniem jest znalezienie mechanizmów, które to ujawnią. Więc co zrobiliśmy?

Stworzyliśmy afrykańskie standardy – jak radzić sobie z transakcjami między firmami.” Pan Wort powiedział.

Trochę badań i odkryłem, że ATAF przygotował zestaw narzędzi do oceny ryzyka cen transferowych dla różnych sektorów – informacje, które są łatwo dostępne na ich stronie internetowej, zwłaszcza na temat tego, jak szkolić się w tym zakresie.
Warto również zauważyć, że niektóre rządy zwróciły na to uwagę i w rzeczywistości czerpią duże korzyści z samego korzystania z tych Wytycznych transferowych.

„Zambia przyjęła przepisy transferowe ATAF. W rezultacie właśnie zyskaliśmy 6 milionów dolarów od firmy za nieprawidłowe wypełnienie i fałszywe zadeklarowanie.
W Nigerii dokonali prostej zmiany w ustawodawstwie i po prostu w prawie zmienili ciężar dowodu, co zmieniło los dochodów Nigerii, ponieważ zmniejszyło zdolność firm do składania fałszywych oświadczeń”. Pan Logan Wort wyjaśnił.

Więc te przepisy działają. Jeśli mamy właściwych ludzi na właściwych stanowiskach, zadających właściwe pytania korporacjom wielonarodowym, możemy zaobserwować spadek korupcji, ale także IFF opuszczających Afrykę.

Zmiana sposobu myślenia jest ważna, ale najważniejsza jest także wola polityczna.

Teraz możesz się zastanawiać, dlaczego się nad tym zastanawiam. Robię to, ponieważ coraz częściej obserwujemy brak zaufania do rządów i obywateli. Czemu? Bo obywatele nie widzą korelacji między swoimi podatkami a rozwojem w swoich krajach. Pochodzę z Ugandy, a Ugandyjczycy walczą z podatkiem OTT od mediów społecznościowych i podatkiem od pieniędzy mobilnych, które zostały wprowadzone 1 lipca 2018 r. A jednak walka z IFF jest po to, aby rządy mogły zobaczyć więcej dochodów podatkowych od korporacji wielonarodowych, o których wiemy, że są największymi winowajcami .

„Dochody podatkowe wykorzystywane na dobro publiczne i społeczne cementują umowę między państwem a obywatelami. Ważnym narzędziem pozwalającym na redystrybucję dochodów w nierównych społeczeństwach mają być dochody podatkowe. Niestety na naszym kontynencie nie widzimy tego narzędzia jako narzędzia, które próbuje zrównać społeczeństwo”. – zauważył Logan Wort.

Bardzo chciałbym usłyszeć, że Zambia wykorzystała te 6 milionów dolarów na dobro publiczne.

„Kiedy mamy dobrą kulturę przestrzegania przepisów podatkowych, prawdopodobieństwo korupcji jest mniejsze. Kiedy pieniądze z podatków, które wydajemy z korzyścią dla ludzi, a ludzie mogą zobaczyć bogactwo i zdrowie stworzone przez ich pieniądze z podatków, zmniejsza się potrzeba bycia skorumpowanym i zdobywania rzeczy alternatywnymi sposobami.”

Te praktyczne przykłady pokazują, że: IFF można zmniejszyć. Rządy mogą wykorzystać swoje uprawnienia, aby okiełznać korporacje wielonarodowe, a ponieważ czerpią one wiele korzyści z naszych gospodarek, technologia z pewnością się do tego zastosuje. Ale najpierw musimy coś zrobić, my obywatele i my, rządy.

Leave feedback about this

  • Quality
  • Price
  • Service

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image
Choose Video